Skoda Octavia – Podłączenie do komputera przez złącze OBDII

Pierwszy wpis w kategorii Motoryzacja dotyczy uzyskiwania dostępu do ustawień komputera samochodów z grupy VW/Audi/Seat/Skoda na przykładzie Skody Octavia III.

Dostęp do komputera samochodu można uzyskać przy pomocy dedykowanych dla portu OBDII urządzeń i oprogramowania (dostępne w sklepach internetowych). Dzięki nim można uzyskać dostęp do elementów sterowanych elektrycznie. Niektóre urządzenia pozwalają tylko na przeglądnie stanu sterowników, inne również na kasowanie błędów komputera i zmianę ustawień.
W kilku filmach na kanale Test-O-Matik prezentujemy również m.in. jak poprzez ten interfejs można włączyć różne nieaktywne a dostępne funkcje. Czasem takie, które standardowo wymagają dopłaty przy zakupie (jak np. doświetlania zakrętów za pomocą halogenów). Prezentowane są też ciekawe ustawienia, które choć możliwe do włączenia, w naszym kraju nie są dozwolone (np. włączenie tylnych świateł razem ze światłami do jazdy dziennej).

W przypadku wspomniany filmów prezentowanych na naszym kanale, podłączenie do komputera Octavii III realizowane jest poprzez złącze OBDII, z wykorzystaniem kabla zamówionego w serwisie internetowym, z dołączonym oprogramowaniem VCDS w wersji 17.1.

Zamówiony kabel dostarczany jest razem z oprogramowaniem, do którego dołączona jest również instrukcja instalacji. Ważne jest, żeby podczas instalacji przestrzegać instrukcji.

Procedurę podłączenia przedstawia poniższy filmik zamieszczony na naszym kanale YouTube.

Podłączenie do komputera wymaga najpierw podłączenia kabla do złącza w samochodzie. W Skodzie Octavii jest ono dostępne pod deską rozdzielczą pod kierownicą (z lewej strony).

Po podłączeniu kabla, należy przekręcić kluczyk w stacyjce i dopiero wtedy podłączyć kabel do komputera, na którym wcześniej zainstalowaliśmy oprogramowanie i sterowniki (inaczej komputer nie wykryje podłączonego komputera samochodu).

Po podłączeniu do komputera i uruchomieniu programu należy wykonać odpowiednią sekwencję wykrywania modelu (ale to już według dołączonej instrukcji).

Z uwag praktycznych:

  • Podłączenie nie zawsze udaje się za pierwszym razem. Czasem trzeba odinstalować oprogramowanie i jeszcze raz powtórzyć procedurę instalacji i podłączenia.
  • Kablami zakupionymi na chińskich serwisach można przeprowadzić zmiany pokazane na filmach. Są one tanie, ale trzeba pamiętać, że nie dają one możliwości aktualizacji oprogramowania. Należy też uważać na sprzedawców, którzy oferują swoje kable na polskich serwisach, aukcjach i reklamują je jako lepsze od „chińskiego badziewia”. Wystarczy dopytać, czy jest możliwość aktualizacji. Jeśli nie, to pomimo wzniosłych sloganów, poza kilkukrotnie wyższą ceną nie oferują wiele więcej.
  • Należy pamiętać, że każda ingerencja w ustawienia komputera samochodu niesie z sobą pewne ryzyko. Dlatego należy być świadomym, że wszelkie samodzielne ustawienia każdy robi na własne ryzyko.
  • Jeżeli chodzi o gwarancję i autoryzowany serwis, to z własnego doświadczenia – nikt nie czepiał się ani nie interesował włączonymi opcjami w trakcie zwykłych przeglądów gwarancyjnych związanych z serwisem olejowym, wymianą płynów (np. hamulcowego), itp. Natomiast należy liczyć się z tym, że jeżeli wystąpią problemy z elektryką czy elektroniką samochodu, to prawdopodobne jest, że po dokładniejszym sprawdzeniu czy coś było zmieniane, serwis może nie uznać gwarancji i zrzucić winę na ingerencję w układy elektryczne/elektroniczne.

W kolejnych artykułach prezentowane będą również wpisy będące powtórzeniem filmów prezentowanych na kanale, ale postaramy się dodać również słowo komentarza, na podstawie uwag i informacji zwrotnych od użytkowników, którzy próbowali wprowadzać zmiany w swoich samochodach.

Udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •